Selamlar sevgili genç arkadaşım. Geçtiğimiz hafta üniversitelere ve temel eğitime yönelik çevreci uygulamalara yer verdiğimiz köşemizde “e peki çevre için biz neler yapabiliriz?” diye soran çevre hassasiyetli arkadaşlarımın yoğun isteği üzerine bu haftaki konumuz “ÇEVRENİN GENÇ SÖZCÜLERİ”.
Önce iletişime değinmek istiyorum çünkü konu genç sözcüler, gençlerin sözcülüğü. Bir konunun sözcülüğünü yapabilmek için konuya hakimiyetin olduğu kadar o konuyla ilgili muhatabın kapılarını arayabilecek anahtar da önemlidir. Peki nedir bu bahse konu anahtar? 
Elbette ki iletişim.  
İletişim Türk Dil Kurumu (TDK) sözlüğüne göre, duygu ve düşüncelerin, akla uygun şekilde başkalarına aktarılması, bildirim ve haberleşme olarak tanımlanmaktadır. 
Küresel ölçekte çevre sorunu olan doğal kaynakların tükenmesi, ormansızlaşma, çölleşme, su kaynaklarının tükenmesi, tehlikeli atıkların sebep olduğu hava, su ve toprak kirliliğinin farkındalığının oluşması için ve bu sorunlara çözüm geliştirebilmek ya da sunulan çözümlere adapte olabilmek için bireyler olarak öncelikle konuyu iyi anlamak anladıktan sonrada iyi anlatabilmek gereklidir.
İşte tam da bu noktada iletişim devreye girer sevgili genç arkadaşım. 
Kimilerimiz derki amaaaaan geldik gidiyoruz bana ne iklimden bana ne doğal kaynakların tükenmesinden. 
Eee o zaman ömrün nefese değil de yaşa bağlı olduğunu düşünen kesimlerden birazcık umudu kesip onların mantığıyla gençlerin daha çok etkileneceği günümüze kadar fazlaca ihmal edilmiş bahse konu soruna karşı mücadeleyi gençlerin desteğiyle sürdürelim. Bunun için de gerekli olan anahtarı yani iletişimi gençlerin dilinden gençlerin bakış açısından faydalanarak sağlayalım. 
Yine bir TÜRÇEV uygulaması olan “Çevrenin Genç Sözcüleri” programından bahsedeceğim.
Çevrenin Genç Sözcüleri yani uluslararası ismiyle  “Young Reporters for the Environment, YRE” ilk kez 1991 yılında Fransa'da uygulanmaya başlayıp ve FEE tarafından 1994 yılında uluslararası düzeye taşınmıştır. Türkiye bu programa 1995 yılında katılmıştır.
Bu program gençleri çevre konusunu anlamaya ve çevre sorunlarına çözümcü yaklaşmaya yönelten ve onları bilinçlendirmeyi amaçlayarak çevre konusunda eğiten uluslararası bir programdır. 
Programda farklı ülkelerden 44 okulun katıldığı ve çevre konulu haberlerin yer verildiği bir okul ağı oluşturulmuştur. 
Eğitim aracı olarak, gençler tarafından dikkat çeken yöntem çevre gazeteciliği yöntemi benimsenmiş olup, öğrencilerin bulundukları okul bölgesinde çevre sorun ve konularını araştırıp inceleyerek haber nitelikli makale, fotoğraf ve kısa video kaydı üretmeleri teşvik edilmektedir. 
Gençlere düşüncelerini dile getirebilecekleri bir platform sunularak çevresel sorunlara dikkat çekilerek fark edilmesini sağlamak için kamuoyu oluşturmakla birlikte, onlara bazı şeyleri değiştirebilecekleri duygusunu yaşatarak çevre konusunda hassasiyetli olarak yetişmeleri hedeflenmektedir.
1997 yılından günümüze 44 ülkede yaşları 11 ile 25 arasında olan 454.724 öğrenci; çevre konusunda yaptığı araştırmalar üzerinden bulgu ve çözüm önerilerini haber makalesi, fotoğraf ve video haberciliği ile bu program aracılığyla dile getirmiştir.
Gönüllü yani bu konuda istekli olan 11 – 18 yaş aralığındaki öğrencilere çevre sorun ve konularını araştırıp inceleyerek seslerini duyurabilecekleri ve sorun gördüklerini dile getirebileceği, o sorunlara dikkat çekebileceği bir ortam sunan bu program teorik bilginin pratik hayata aktarılmasında önemli bir eğitici araçtır. Yazımın başında önemine değindiğim “iletişim” konusunda da öğrencileri geliştiren bu programla aynı zamanda takım çalışması, girişimci bir ruh ve sorumluluk duygularını da güçlendirilerek bir nevi “öğrenmeyi öğrenmek” mottosu içeren pedagojik programdır. 
Programa katılmak isteyen her okulda, okul yönetimi, okul içi öğrenci yapılanmasını sağlamak, öğrencileri yönlendirmek ve okulu TÜRÇEV nezdinde temsil etmek üzere bir öğretmeni koordinatör olarak görevlendirir. 
Koordinatör öğretmen aracılığıyla her öğretim yılı başında (Eylül-Ekim) döneminde program web sitesi üzerinden başvuru yaparak ücretiz olarak programa kaydolur. Daha sonra program çerçevesinde, bulgu ve çözüm önerilerini haber makalesi, fotoğraf ya da video yolu ile okul içinde, yerel basında ve web sayfalarında topluma ulaştırırlar. 
Çalışmalarını gerçekleştiren tüm öğretmenler ve öğrenciler uluslararası bir sertifika ile ödüllendirilir. Ayrıca, Çevrenin Genç Sözcüleri Ulusal koordinatörlüğü, seçilen birincilerin, FEE üyesi 43 ülkenin katıldığı uluslararası yarışmaya katılmalarını sağlar.
Her yıl 5 Haziran Dünya Çevre Gününde ulusal ve uluslararası dereceler açıklanır. Uluslararası derece alan öğretmen ve öğrenciler uluslararası geçerliliği olan bir sertifika ile ödüllendirilir. 
Çevre adına bireysel sorumluklarımızı yerine getirmek isterken hem de iletişim yönümüzü geliştirelim, çevre sorunlarımızın sesi olalım diyorsanız bu programa eğitim/ öğretim dönemi öncesinde göz atmakta fayda var derim … 
Aslında siz değerli okurlarımla interaktif sohbet edebilmekte isterdim, bir çoğunuzla daha önceki yazılarım üzerine sohbet etme fırsatım oldu beni oldukça keyiflendirdi. 
Sizlerin talepleri üzerine belirlediğim konu üzerine yazı hazırlamak daha heyecan verici ve motive edici.
Özellikle değinmemi istediğiniz konularla ilgili sizlerden talep bekliyorum… 
Bana yaz lütfen sevgili okur…
Haftaya görüşmek üzere!